Een tandje minder. Dat zie ik als rode draad in veel van de goede voornemens om mij heen én in die van mezelf. Niet zo gek ook na al die flitsende feelgoodreclames in december, (on)gedwongen gezelligheid en hunkerende hebberigheid. In een van mijn overleggen afgelopen week zei iemand als goed voornemen: “Meer kijken naar wat ik al heb”. Een schot in de roos wat mij betreft. Even niet de focus op dat wat niet meer mag, als je bijvoorbeeld aan Dry Januari doet. Of een koopverbod van een maand omdat je afgelopen maand zoveel hebt aangeschaft. Maar de blik op alles van waarde om je heen.

Wat mij betreft mogen we de soberheid gaan vieren. En dat is niks om somber van te worden. In een tijd waarin de aandachtsspanne steeds korter wordt, kan soberheid verfrissend zijn. Juist in mijn vak: communicatie. Wat wil je echt zeggen? Wat is de kern van je boodschap? Hoe kun je dat helder overbrengen? Haal alle toeters en bellen eens weg en kijk wat er dan nog van je verhaal overblijft.

Minder is beter en korter is krachtiger. Duidelijk en zonder ballast. Soberheid in communicatie is ook authentiek en gefocust. Het biedt helderheid – en dat wordt gewaardeerd. Kijk bijvoorbeeld naar de slogan van Klaverblad Verzekeringen: “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.” Een eenvoudige boodschap zonder poespas, die precies vertelt waar het merk voor staat. Het raakt, omdat het kernachtig en eerlijk is – een krachtig voorbeeld van hoe soberheid juist impact kan maken.

Begin dit jaar met minder woorden, maar met meer zeggingskracht. Want minder is niet alleen beter, het is veelzeggend.